Smärtlindring

Massageterapi
Kroppen har en självläkande förmåga. Syftet med massage vid smärta är att föra kroppen från ett spänt aktivt ”kamp eller flykt”-tillstånd till ett tillstånd av vila och återhämtning där det finns tid att läka och bygga upp kroppen igen. Massageterapi kan minska smärta och även ge kroppen en läkande buffert.

Smärtlindringsterapi (hembesök)
Kan du inte komma till kliniken, då kommer vi till dig. Du får din terapi (massageterapi, triggerpunktsterapi, stötvågsterapi eller en kombination) hemma hos dig. (Sala området)
Triggerpunktsterapi
Triggerpunkter är mindre områden i muskelvävnaden som kan orsaka smärta i andra delar av kroppen. En triggerpunkt i ryggen kan till exempel ge en överförd smärta till nacken. Nacken fungerar då som en ”satellit-triggerpunkt” och kan i sin tur orsaka smärta i huvudet. Smärtan kan vara skarp och intensiv eller som en molande värk.
Triggerpunktsbehandling är speciellt utformad för att lindra den ursprungliga källan till smärtan. I behandlingen deltar patienten aktivt genom djupandning samt att identifiera den exakta platsen och patienten beskriver smärtans intensitet. Resultatet från behandlingen är en avslappning från de förträngda områdena och därmed kan smärtan lindras. Som patient kan man uppleva en betydande minskning av smärtan efter bara en behandling. För patienter med kroniska problem kan man kombinera massage med triggerpunktsbehandling på en regelbunden basis vilket ger goda resultat.

Stötvågsterapi

Hur fungerar stötvågsterapi
Smärtbehandling med stötvågor – AWT, är en effektiv metod för att minska eller helt bli av med både akuta och kroniska smärttillstånd. Behandlingen aktiverar kroppens eget läkningssystem. Den går snabbt, är välbeprövad och vetenskapligt dokumenterad.
AWT’n genererar stötvågor (energi) som transporteras in i smärtområdet och djupt ner i cellerna. Celler behöver alltid energi för att kunna utföra de uppgifter de ska, inklusive läkningsprocessen. Den tillförda energin triggar igång läkningen och minskar inflammation, smärta och svullnad i det behandlade området.
Behandlingsområden stötvågsterapi:
Akuta (muskel-) smärtor
Axel- och nacksmärtor
Fibromyalgi
Frusen axel
Golf- eller tennisarmbåge
Hopparknä
Hälsporre
Höftledsproblem
Kroniska smärtor i hälsenor
Ryggsmärtor
Spänningshuvudvärk
Fördelar med stötvågsbehandling:
Ingen risk för infektion då ingen penetrering av huden sker
Ingen konvalesenstid krävs
Ingen ytterligare medicinering behövs då kroppens eget läkningssystem stimuleras
Lägre risk för återfall jämfört med kortisoninjektioner och annan medicinering
Vad säger forskningen om AWT som smärthantering?
AWT är en erkänd metod för smärtbehandling som används i Europa, Kanada, USA och Australien. AWT-behandling är en av de mest effektiva smärtbehandlingar som inte penetrerar huden, dvs.behandling utan operation. Det har gjorts flera vetenskapliga studier och kliniska prövningar på effekterna av AWT på vanligt förekommande smärta. De kliniska studierna har visat att smärtproblematiken har försvunnit eller kraftigt minskats genom användningen av AWT.

Priser

Smärtlindring